Kocie przechadzki po papierze

Wykład z cyklu „KOŁO sztuki”
nazwa

Kocie przechadzki po papierze

data

 23 czerwca 2022 r.

godzina

 18:15-19:45

prowadzący

dr Artur Tanikowski

wstęp

darmowy, wymagane zapisy, online

Zasadniczym tematem wykładu jest kocia obecność w pracach polskich projektantów graficznych, w tym przede wszystkim plakacistów i ilustratorów. Wyznaczenie momentu udomowienia kota w polskim plakacie, a może raczej uplakatowienia go w Polsce, już z samej kociej natury nie jest łatwe. Punktem wyjścia jest ikonografia animalistyczna w pierwszych dekadach XX wieku, a punktem dojścia – koty zaangażowane we współczesne zjawiska społeczno-kulturowe, jak feminizm czy najnowsze przemiany obyczajowe. Czy jednak można mówić w przypadku kota lub kotki o jakimkolwiek punkcie dojścia? Człowiek z zasady nie ma szans, by za nim czy za nią nadążyć Może jedynie schwytać jego wyobrażony wizerunek na papierze (piórem lub piórkiem), a i to na chwilkę. Najbardziej znany kot polskiej literatury powojennej chciał swego chodzić do szkoły i nawet raz poszedł, ale w końcu uznał, że najlepsza dla niego będzie drzemka na fotelu.


Waldemar Świerzy, Cyrk (lew i kot), 1963
Waldemar Świerzy, Cyrk (lew i kot), 1963

KOŁO sztuki – cykl autorskich wykładów Monograficznych dra Artura Tanikowskiego

Poszerzenie wiedzy i rozbudzenie zainteresowań różnymi obszarami kultury wizualnej, a co za tym idzie – także zmiana sposobu postrzegania otaczającej nas rzeczywistości w jej aktualnych desygnatach i patrzenia na wizualną spuściznę przeszłości. 

Treść i zawartość każdego z wykładów z obiektywnych względów nie aspiruje do prezentacji czy naświetlenia całości zagadnienia ujętego tytułem. Podlega subiektywnemu wyborowi autora, podporządkowanemu opisanym celom.

Prelegent
Artur Tanikowski
Artur Tanikowski
Artur Tanikowski

Doktor nauk humanistycznych, kustosz dyplomowany, historyk sztuki, wydawca, stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku, członek polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA).
Pracuje w Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki oraz w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT.
Kurator i pomysłodawca wystaw w Polsce i za granicą, m.in. „Gdynia – Tel Awiw” (2019), „Z Paryża do Girony. Mela Muter i artyści polscy w Katalonii” (2018), „Frank Stella i synagogi dawnej Polski” (2016), „Wojciech Wilczyk: (nie)widzialne” (2015), „Kolory tożsamości” (2001–2006).
Publikuje teksty o nowoczesnej i współczesnej kulturze wizualnej, sztuce i architekturze w książkach zbiorowych i czasopismach. Jego książki autorskie to m.in. monografie Eugeniusz Zak (2003) i Wizerunki człowieczeństwa, rytuały powszedniości. Leopold Gottlieb i jego dzieło (2011) oraz dwuczęściowe opracowanie Malarze żydowscy w Polsce (2006–2007).

Zapisy zostały zakończone

Masz pytania? Napisz do nas

Bądź z nami na bieżąco i dołącz do naszego /WSISiZ!