Przygody modernistycznej fotografii.
Między symbolizmem Degasa a egzystencjalizmem Wolsa.
bezpłatny wykład ONLINE
wymagane zapisy
2 czerwca 2022, 18:15
Wykład z cyklu „KOŁO sztuki”
nazwa
Przygody modernistycznej fotografii. Między symbolizmem Degasa a egzystencjalizmem Wolsa.
data
2 czerwca 2022 r.
godzina
18:15-19:45
prowadzący
dr Artur Tanikowski
wstęp
darmowy, wymagane zapisy, online
EDGAR DEGAS: psychologizm i symbolizm. Degas jako pierwszy z wielkich malarzy docenił walory fotografii, zawierzył jej możliwościom w czasach, gdy inni artyści nią gardzili, nie śmiąc się przyznać, że z niej korzystają.
WALKER EVANS: swojskość schwytana w czystą formę. Powściągliwy realista odbywający liryczną podróż do granic bezpośredniej obserwacji; piewca prostego przedmiotu, protoplasta pop-artu, Walker Evans był jednym z pierwszych artystów, którzy przywiązywali dużą wagę do oddziaływania znaku w pejzażu. Dowodził, że język znaków reklamowych jest przed wszystkimi innymi kontekstami sztuką ludową, transmitującą ludzką witalność.
ANDREAS FEININGER: między estetycznymi emocjami a matematyczną klarownością i zaufaniem do techniki. „Każda dobra fotografia spełnia cztery postulaty: wzbudza zainteresowanie, przejawia zamysł swego twórcy, oddziałuje emocjonalnie i ma dojrzałą formę graficzną”. Bauhausowski fotograf architektury, „dokumentalista i naukowiec” (wg własnego określenia), twórca wielkomiejskiej weduty fotograficznej (NYC).
WOLS (Alfred Otto Wolfgang Schultze-Battman): beznamiętna fetyszyzacja powszedniości; od dialogów z mistrzami Bauhausu, przez flirt z surrealizmem, po otchłań egzystencjalizmu.
1934, druk ok. 1970, odbitka żelatynowo-srebrowa
© Walker Evans Archive, The Metropolitan Museum of Art
KOŁO sztuki – cykl autorskich wykładów Monograficznych dra Artura Tanikowskiego
Poszerzenie wiedzy i rozbudzenie zainteresowań różnymi obszarami kultury wizualnej, a co za tym idzie – także zmiana sposobu postrzegania otaczającej nas rzeczywistości w jej aktualnych desygnatach i patrzenia na wizualną spuściznę przeszłości.
Treść i zawartość każdego z wykładów z obiektywnych względów nie aspiruje do prezentacji czy naświetlenia całości zagadnienia ujętego tytułem. Podlega subiektywnemu wyborowi autora, podporządkowanemu opisanym celom.
Prelegent
Artur Tanikowski

Artur Tanikowski
Doktor nauk humanistycznych, kustosz dyplomowany, historyk sztuki, wydawca, stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku, członek polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA).
Pracuje w Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki oraz w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania WIT.
Kurator i pomysłodawca wystaw w Polsce i za granicą, m.in. „Gdynia – Tel Awiw” (2019), „Z Paryża do Girony. Mela Muter i artyści polscy w Katalonii” (2018), „Frank Stella i synagogi dawnej Polski” (2016), „Wojciech Wilczyk: (nie)widzialne” (2015), „Kolory tożsamości” (2001–2006).
Publikuje teksty o nowoczesnej i współczesnej kulturze wizualnej, sztuce i architekturze w książkach zbiorowych i czasopismach. Jego książki autorskie to m.in. monografie Eugeniusz Zak (2003) i Wizerunki człowieczeństwa, rytuały powszedniości. Leopold Gottlieb i jego dzieło (2011) oraz dwuczęściowe opracowanie Malarze żydowscy w Polsce (2006–2007).
Zapisy zostały zakończone
Masz pytania? Napisz do nas
Bądź z nami na bieżąco i dołącz do naszego /WSISiZ!