Koperty \ Envelopes – wystawa

W dniach 23 - 27 sierpnia 2021 r. odbędzie się wystawa naszego wykładowcy Dariusza Mląckiego pt. Koperty \ Aploksnes \ Envelopes.

Wystawa - Dariusz Mlącki pt. Koperty / Aploksnes / Envelopes

Wystawa Dariusza Mląckiego

Koperty \ Aploksnes \ Envelopes

23 - 27 sierpnia 2021
Rezekne Academy of Technologies, Rēzekne, Łotwa

Ostatnie działania twórcze kieruje w stronę wywoływania emocji z dzieciństwa. Wybrałem tematy i przedmioty, które nieustannie wręcz natrętnie wywoływałem z pamięci. Pudełka listy, dziecięce rysunki, pudełko z kokardą, zapach pastowanej podłogi, kolory i dźwięki. Powstał cykl prac o szczególnej estetyzacji, np. Koperta z róż, Koperta z niebem Pudełko z Wenecją, Pudełko z Niebem, Czekoladki, Papiery w deseń. W skrajnej formie powstały prace na podstawie odnalezionych rysunków bitewnych wykonanych prze ze mnie w wieku dziesięciu lat. Namalowałem swoje rysunki tworząc jakby odwrócony palimpsest. Odwrócony palimpsest stał się tematem mojego doktoratu.

Na płótnie namalowałem deskę, której używałem w dzieciństwie. Na namalowanej desce namalowałem papier, na namalowanym papierze, bitwy ,samolociki, okręty. i rycerz na tle zamkowej wieży. Cykl poprzedza wiernie sportretowana teczka zaklejona szarą taśmą w której przechowywałem dziecięce rysunki przez ostatnie trzydzieści pięć lat.

Bliskie mi są pojęcia takie jak intuicjonizm ,mimetyzm ,estetyzacja ,hiperrealizm ,iluzjonizm, trompe l’’-oeil,. Interesuje się artystami współczesnymi ale także inspirują mnie artyści renesansowi, barokowi. Podświadomie i świadomie stosuje pewne rozwiązania i środki z minionych epok .Czasami jakiś cytat kolorystyczny z Vermea czy z Velazkeza, tajemniczość światła dela Tura ,świetlistość koloru Pierra dela Franceski, odwagę Duchampa, zdolności w grze z rynkiem Hirsta, Kilka lat temu zobaczyłem w Londynie wystawę Corneliusa Gisbrechtsa, duńskiego malarza Królów Duńskich. Artysta był mistrzem iluzji malarskiej. Odwrocie obrazu, to martwa natura, przedstawiająca obraz od drugiej niezamalowanej strony. Ten malarski żart jest przykładem trompe l’’oiel, iluzji mylącej oko co do rzeczywistości przedmiotu i jego przedstawienia. Występuje tu ten sam problem identyfikacji rzeczywistości co w moim zainteresowaniach. Pozornie takie podejście do sztuki wydaje się urocze, żartobliwe, ale w głębszej warstwie semantycznej jest przerażające, dotyka, naszej śmiertelności, ograniczonej percepcji, ułomności, niepewności co widzimy i kim jesteśmy.

Intuicyjne postrzeganie rzeczywistości i sztuki, pozwala mi na prawdziwe emocje. Na tworzenie form które emocjonalnie działają na percepcje innych. Są to formy trudne do definiowania ponieważ zawierają wiele warstw znaczeń .Wielowarstwowość zaś nadaje dziełu autonomiczność. A nieprzewidywalności sztuki i jej procesu powstawania uczy pokory.

We wszystkich moich dokonaniach malarskich ustawiam się na granicy minimalistycznej abstrakcji geometrycznej i przedmiotowości. Wyciskam farbę zamieniam ją w kolor, kolor w światło, światło w przestrzeń a przestrzeń w znaczenie. Wybieram tematy proste, głęboko symboliczne pełne znaczeń. Symbole w stanie spoczynku z możliwością niekończącej się interpretacji. Iluzja i gra z całą przestrzenią galeryjną i emanujące z obrazów światło służy mi do przekształcania przestrzeni fizycznej w przestrzeń metafizyczną. Sięgam do iluzji malarskiej i używam jej jako środka wyrazu ,bo interesują mnie problemy transcendowania rzeczywistości jej chwilowe odpływy i przypływy.

Dariusz Mlącki

Artysta sztuk wizualnych ur. w 1965 w Mińsku Maz. Dyplom z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Zbigniewa Gostomskiego, prof. Tadeusza Dominika, prof. Ryszarda Winiarskiego w 1989 w ASP Warszawa. Zajmuje się sztukami wizualnymi, malarstwem, obiektami malarskimi, fotografią. W 1993-2003 wykładowca EAS w Warszawie na stanowisku profesora malarstwa. Wykładowca malarstwa na WIT na Wydziale Grafiki w Warszawie. Wykładowca w Instytucie Sztuk Pięknych w UJK Kielce. Członek i współzałożyciel Stowarzyszenia Otwarta Pracownia w Krakowie. Uczestnik Międzynarodowych plenerów prowadzonych przez dr Bożenę Kowalską w Okunince, Centrum Rzeżby w Orońsku, Radziejowicach. Członek ZPAP w Warszawie. Założyciel i prowadzący Galerię „Korekta” w Warszawie. Kurator ponad 100 wystaw sztuki współczesnej.

Współpracuje z galeriami: Galeria Biała Lublin, Galerii Rzeźby, Galerii XXI, Galerii Studio, Galeria Korekta, Zamek Ujazdowski, Galeria Korekta, Otwarta Pracownia Kraków, Broadway Gallery New York, Muzeum w Oldenburgu Niemcy.

Prezentacje prac w pismach: New York Art Magazine, Exit, Format, Art & Business, Obieg. Uczestnik Biennale Sztuki Creativiti w Veronie Włochy. Uczestnik Międzynarodowego Konkursu Pawilon Polski na Biennale Sztuki w Wenecji w 2015 i w 2017 roku. Brał udział w ponad 40 wystawach indywidualnych i 100 zbiorowych.

Jego prace znajdują się kolekcjach publicznych: Galerii Studio, Galerii Białej w Lublinie, Narodowej Galerii, Zachęta w Warszawie, Fundacji Adenauera, Kolekcja Perii, Galeria 78 Chełm, CRP w Orońsku, Muzeum Narodowm w Warszawie, Muzeum Leśmianowskim, Centrum Sztuki Elektrownia Radom, Broadway Gallery New York, Kolekcji BWA Bielsko Biała.