Wystawy Strona główna

Wystawa Augmented Reality Graphic Prints

Wystawy /
Wystawa

Augmented reality graphic prints

miejsce

Galeria WIT

termin

linki

www.facebook.com

wstęp

Darmowy

Wystawa Augmented Reality Graphic Prints

Wystawa "AUGMENTED REALITY GRAPHIC PRINTS Co-Interaction art group Svetoslav Kosev, Atanas Markov and Simeon Zhelev"

WIT Szkoła Wyższa pod auspicjami PAN oraz Uniwersytet Wielkotyrnowski im. Świętych Cyryla i Metodego z wydziału sztuki zapraszają do Galeria WIT na wystawę w poniedziałek, 4.04.2022 o godz. 18:00

Wyjątkowość tej wystawy polega na tym, że opuszczamy strefę dwuwymiarowości i przechodzimy w trójwymiarową przestrzeń. W praktyce każda z prac ma dwa stany – realny, który widzowie zobaczą na ścianach w galerii, oraz wirtualny – który można będzie zobaczyć za pomocą specjalnej aplikacji na smartfonie lub tablecie.

Rzeczywistość rozszerzoną w grafikach Svetoslav Koseva w obu projektach może zobaczyć każdy, kto pobierze na swój telefon aplikacje stworzoną przez Atanasa Markova oraz zeskanuje przez nią zdjęcia prac. Można również użyć kodu QR. Aplikacja dostępna jest na systemy iOS i Android.

Stało się to możliwe dzięki współpracy Svetoslava Koseva z dwoma kolegami i przyjaciółmi – Atanasem Markowem i Simeonem Zhelevem. Kilka lat temu założyli grupę artystyczną Co-Interaction, której działalność koncentruje się na tworzeniu projektów z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi. Svetoslav Kosev jest motorem części artystycznej, konceptualnej i wizualnej projektów, część techniczną i technologiczną przejmuje Atanas Markov, który jest również autorem aplikacji rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki tej aplikacji dzieła sztuki z projektów są interaktywnie wizualizowane. Trzeci członek grupy Simeon Zhelev rozwija kaligrafię, którą widzowie mogą zobaczyć w pracach z cyklu „Boska komedia”.

W przypadku projektu „Boska Komedia” Svetoslav Kosev dzieli się: „To są prace z rozszerzoną rzeczywistością (Augmented reality). To kolejny sposób na ulepszenie modelu percepcji obrazu graficznego o dodatkowe elementy kompozycyjne. Faktem jest, że w każdym razie obrazy mają niezależną obecność estetyczną w przestrzeni wystawienniczej. Możliwości, jakie ta technologia otwiera przed sztukami wizualnymi, wyznaczają nowy kierunek ich rozwoju i wierzę, że rozszerzona rzeczywistość może zmienić wizję klasycznych form sztuki. Postanowiłem dalej się rozwijać ten pomysł i połączenie dwóch pozornie przeciwstawnych środków wyrazu artystycznego. Jeden z nich opiera się na klasycznej technice graficznej litografii, a drugi na nowoczesnej grafice trójwymiarowej. Moja sympatia do litografii opiera się na moim uniwersyteckim wykształceniu graficznym.3D grafika to coś, co zajmuję się od ukończenia studiów i interesuje mnie od samego początku. W ten sposób zrodził się pomysł przeplatania kilku form wizualnej ekspresji we wspólny projekt artystyczny, który łączy literatura. Podstawą prac są obiekty i postacie wymodelowane w oprogramowaniu do grafiki trójwymiarowej. Grafiki przeplatają się z wersetami z ilustrowanych przez nie dzieł literackich. Ponieważ modele zawarte w dwuwymiarowych wydrukach graficznych są trójwymiarowymi obiektami modelowanymi przeze mnie, pozwala to na ich obróbkę w sposób elektroniczny. W ten sposób ta sama praca prezentowana jest w kilku radykalnie odmiennych trybach. Pozwala to obserwatorowi na uzyskanie innego wrażenia tego samego obiektu w innej formie wizualnej.”

Na wystawie estetyczne wpływy na widza pochodzą z kilku kierunków. Każda z wybranych pieśni z poematu wielkiego Dantego inspirowała Koseva, który zinterpretował je na karcie klasyczną metodą graficzną. Odnajdziemy zinterpretowane wizerunki Diabła z rozdziału Piekło, a także Miłość z Pieśni XXI, Światło i Nadzieja w Pieśni XX z rozdziału Paradiso. Ale każdy z obrazów jest również prezentowany w stanie wirtualnym, co pozwala na inne oddziaływanie. W ten sposób fabuła nie tylko rozwija się i wzbogaca, ale także tworzy w widzu pełnowartościowe poczucie obecności postaci z prac tak bliskich, jakby można ich dotknąć.

Na wystawie jest więcej prac, które pochodzą z poprzedniego projektu i są one podstawą wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w naszej pracy.


Wystawa Augmented Reality Graphic Prints