Justyna Kabala: Salon 2025
Wystawy indywidualne w Polsce /Inspiracją do powstania cyklu prac było zamówienie na stworzenie rysunku według rzeźby francuskiego artysty Julesa Coutana, przedstawiającej scenę polowania. Część prac z cyklu rysunków eksponowana była w formie indywidualnej wystawy wirtualnej pt. K&R(fusions)
w Galerii Meno Parkas w Kownie, jak również w ramach ekspozycji Salon 2022. RENDES-VOUS, pod patronatem Księcia Alberta II w Port Hercules w Monako. Podczas wystawy
w Galerii Jaracza 8 można zobaczyć, między innymi, kilka rysunków, które nie były do tej pory pokazywane.
Motywem przewodnim stworzonych rysunków stały się marmurowe rzeźby. Seria odzwierciedla fascynację precyzją wykonania, skomplikowaną dynamiką rzeźbiarskich kompozycji, jak również, samym materiałem, z którego zostały stworzone. Rysowanie rzeźb, wpisane w akademicki system kształcenia, było dla autorki, przez pewien czas, ważnym elementem codziennej praktyki, która pozwalała na doskonalenie rysunkowego warsztatu.
Wśród wybranych scen znalazły się zarówno dzieła autorstwa jednych z najwybitniejszych artystów: G. Berniniego, A. Canovy czy B. Thorvaldsena, jak również, przedstawienia mniej znanych autorów, jak, na przykład, E. Mulera. Tematyka rzeźb zaczerpnięta została głównie
z mitologii. Na rysunkach pojawiają się wizerunki Afrodyty, przedstawienia Trzech Gracji, Apolla i Dafne, czy Plutona i Prozerpiny.
W cyklu zostały wykorzystane także znaki. Niewielkie elementy zostają nałożone na niektóre rysunki lub wchodzą we wzajemne interakcje, jako oddzielne prace. Szczególne miejsce zajmują, niewielkie kursory. Wydrukowane na papierze i wycięte pojawiają się w miejscach, które zachęcają do różnego rodzaju skojarzeń i interpretacji. Strzałki, łapki czy klepsydry, za którymi podąża wzrok widza, stały się nieodłącznym elementem nawigacji współczesnych użytkowników komputerów. Dzięki kursorom, sugerującym przestrzeń interaktywną, prace nabierają cech ekranów. Złudzenie ekranu zmienia istotnie pole percepcji, budując napięcie na styku połączenia dwóch odmiennych stylistycznie warstw. Kursory stają się tym samym elementem wizualnej gry – detalem, kluczowym w budowaniu dynamiki obrazu, jak również,